僕の知ってる、知らない場所

2017/8/19 – 2017/9/18
Runpha Runpha (Ishikawa)

Installation view▼

statement

​ 私が風景を見るとき、色やかたちとして認識する部分と、概念的(存在)として認識する部分が共存している。この2つは矛盾していながらも両立することができてしまう。私はこの2つから生じる微妙なズレが気になって仕方がない。
それは“事物”そのものを捉えるのではなく、そこで見た“状況”を捉えることだといえる。

私は風景を眺めることが好きだ。それは雄大な風景に感動したり万人が美しいという風景を求めるということではなく、車でドライブしながら見慣れない街の家や電柱、飲食店やラブホテルなどに目をやったり、いつも歩いている街を改めて見たり、飲み会や遊んでいる友達を一歩外に出て眺めたりするなど、とても些細なことだ。そこに映るものに目を凝らすと、どうしようもなく当たり前に存在するこれらの風景が当たり前に見えなくなったりする。
「ここで見えている存在」への疑問、目の前にある当たり前とはなんなのか、そういった感情の想起は常に私の心を揺さぶってくれる。私にとってこの感情と最初に記した風景の見方は繋がっている。

このように、私は風景を見る時、必ず二面的な見方をする。私の制作とはこの二面性を映し出すことだ。二面性によって生じる矛盾を受け入れ、一つの画面に落とし込むことは、私が風景を見て感じたものを最も誠実に映し出す手段である。

おそらく私はあらゆる物事を決め付けたくないのだろう。知っているのか/知らないのか、当たり前なのか/当たり前でないのか、どちらかに寄るのではなく、あいまいにしておきたいのだ。そうやって作られた一枚の絵が私という拠り所から離れた時、一体何を語りかけてくれるのだろう。

When I look at a landscape, the parts that I recognize as color and shape coexist with the parts that I recognize as conceptual (existence).Although these two are contradictory, they can be compatible. I can’t help but be curious about the subtle discrepancies that arise from these two. 
It is not a matter of capturing the “thing” itself, but capturing the “situation” seen there.

I like to look at the landscape.This does not mean that I am moved by magnificent scenery or that I seek scenery that everyone thinks is beautiful, but rather that I look at unfamiliar houses, telephone poles, restaurants, love hotels, etc. while driving in a car, take a new look at the city I always walk in, or step outside and look at my friends who are drinking or playing. It’s a very small thing. When we look closely at what we see there, these scenes, which are inexplicably commonplace, become less commonplace.
The remembrance of these emotions, such as questioning the “existence we see here,” and wondering what the norm is in front of us, always shakes me up. For me, these feelings are connected to the way I see the landscape as I described in the first section.

In this way, when I look at a landscape, I always see it from two sides. My work is a reflection of this duality. Accepting the contradictions that arise from this duality and putting them into a single image is the most sincere way of reflecting what I feel when I look at the landscape.

Perhaps I do not want to determine everything.Perhaps I don’t want to assume anything; I want to leave things ambiguous rather than leaning toward knowing or not knowing, natural or not natural. Perhaps I don’t want to assume anything; I want to leave things ambiguous rather than leaning toward knowing or not knowing, natural or not natural. I wonder what a picture made in this way will say to me when it leaves the place where I am.