Photo by Yuu TAKAGI/Ayaka TSUJIMOTO
Content
2021 年 8 月 23 日~9 月 12 日まで石川県金沢市 14 箇所にて開催された展覧会「ストレンジャーによろしく」にて 展示された音響作品。
ビルの地下に 20 個の氷塊を配置し、氷の溶ける音をマイクで集音し、アナログシンセサイザーによって人が聞くこ とのできるレベルに周波数や音量をを調節した音をスピーカーでリアルタイム出力している。空間には、ビルに残さ れた様々な物たちの間を縫うようにケーブルが張り巡らされている。氷が溶けることで空間の温度は下がり、湿度は 上昇する。その温度や湿度変化は、そこへ訪れる観客に直接、冷えとジメジメした纏わり付く感触として感覚される。 一方で氷は自身の温度上昇によって分子が遊離し、液状化する。湿度、温度、音、ケーブルの配線によって、鑑賞者 には可視化されない様々なものたちの物質的なやりとり、あるいは変化を空間自体に知覚として成立させる。
A sound work exhibited at the exhibition “Say hello to the Stranger” held at 14 locations in Kanazawa, Ishikawa Prefecture from August 23 to September 12, 2021.
Twenty ice blocks were placed in the basement of the building, and the sound of melting ice was collected by a microphone, adjusted in frequency and volume to a human-hearing level by an analog synthesizer, and output in real time through speakers. In the space, cables are stretched as if they were sewn between various objects left in the building. As the ice melts, the temperature of the space drops and the humidity rises. The change in temperature and humidity is directly felt by the visitors as a cold and clammy sensation. On the other hand, ice molecules are released and liquefied by the rise in its own temperature. Through humidity, temperature, sound, and cable wiring, the material exchange or change of various things that cannot be visualized by the viewer is perceived in the space itself.
Statement
熱を奪った氷は温度を上昇させ、奪われた空間や生き物の温度は気化熱によって下降する。熱の交換。
至極当たり前なこの現象に身体を与えるにはどうすればいいだろう。身体が、皮膚が熱を感じるのではなく、熱に皮膚を与えようとすること。互いに触れることなく、互いに異なるままその皮膚を撫でる音に耳を澄ませる。熱気と冷気、相反する間を絶えず交換し、揺れ動く、その震える音に。
わたしたちは水のようにはなれないんじゃないか。物質でありながら実態を掴みきれない。水はどこまでも主語を置き去りにする。一方でわたしたちはどうしても形を保とうとする。そんな中でもわたしたちは絶えず変化の中に晒されているわけであって、そのせめぎ合いのギリギリのところで生きたいと思う。そのために、わたしたちという主語から離れたところで身体の変化を捉えられないか。それは、変化自体に知覚を与えることだ。知覚を主体から切断し、現象に形を与える。形ある主体が現象を知覚するのではない。変化し続けるものの形に触れること。そういう出来事を通して、またわたしという有限な存在を考えるための方法論を探っている。
Ice that has been deprived of heat will increase in temperature, and the temperature of the deprived space or creature will decrease due to the heat of vaporization. Exchange of heat.
How can we give the body to this phenomenon that is so blissfully obvious? The body should try to give skin to heat, rather than skin to heat. Listen to the sounds that caress its skin without touching each other, remaining different from each other. To the sound of its trembling, shaking, constantly exchanging and oscillating between hot and cold, opposites.
We cannot be like water, can we? We cannot grasp the reality of water, even though it is a substance. Water leaves its subject behind wherever it goes. On the other hand, we inevitably try to preserve its form. Even in such a situation, we are constantly exposed to change, and we want to live at the very edge of the struggle between the two. In order to do so, I wonder if it is possible to capture the changes in our bodies from a perspective that is distant from the subject matter of “we. That is, to give perception to change itself. By separating the perception from the subject, we give form to the phenomenon. It is not that the subject with form perceives the phenomenon. It is to be in touch with the form of that which continues to change. Through such events, I am searching for a methodology to think about my finite existence.